Tidsrøver eller værdiskaber?

Er du virksomhedsleder og skeptisk over for de sociale medier? Så hent input herfra, så dit valg eller fravalg af sociale medier bliver en bevidst handling.


Hvor er det nemt at sige ”det er en tidsrøver” eller ”jeg vil ikke have alle mulige informationer om mig liggende ude på nettet”. Men lige meget hvad du har af undskyldninger for ikke at være aktiv på de sociale medier som LinkedIn og Facebook, så er der en verden derinde, som du kan vælge at være en del af eller… vælge at holde dig ude af.

Først når du engagerer dig, deler informationer med andre og følger med i, hvad der sker, opdager du alt det du gik glip af, før du tog dit valg om at være en del af det.

Mange kan godt se skriften på væggen og ved, at de på et tidspunkt er nødt til at gøre noget. Og flere opretter så en profil, men uden at vide, hvad de skal bruge den til. Lad os slå en ting fast, først når du følger med I, hvad der sker på de sociale medier, og først når du forstår, at det vigtigste er at give og ikke at få, først da, er du ”på de sociale medier” og først da, vil det skabe en værdi for dig.

Facebook, LinkedIn eller hvor skal jeg starte?

Der er meget forskel på om det er en god idé at vælge LinkedIn, Facebook eller en kombination, …eler måske noget helt andet. Jeg behandler valget yderligere i et kommende blogindlæg, men som erhvervsperson eller jobsøgende er det en god idé at have en profil på LinkedIn, et sted du kan præsentere alle dine kvalifikationer og et sted du kan linke til, hvis folk vil vide mere om dig og det du kan.

 

Hvordan kommer jeg i gang med LinkedIn?

Vis opdateringer – eller ej

Som leder eller erhvervsaktiv: start med at opdatere din egen personlige profil på LinkedIn. Inden du kommer for godt i gang så gå ind i settings /indstillinger og slå ”Activity broadcast” fra, så ikke alle dine forbindelser ser en masse opdateringer fra dig. Når du har lavet de store opdateringer, så slå den til igen, så ser dine forbindelser dig igen, når du har foretaget opdateringer. Det kan være en god måde at vise aktivitet og minde dine kontakter om din eksistens, men for meget opdatering virker irriterende.

Sprog

Vælg om du vil køre en dansk eller en engelsk profil. Helt nede i bunden af din profil står sprog / Language. Her kan du vælge at køre en dansk version, som i skrivende stund er relativ ny. Vær dog opmærksom på, at den har nogle begrænsninger. F.eks. ser du ikke ”endorsements” i den danske version.

CV

Læg uddannelse, erhvervserfaring ind, helst så præcist som mulig med beskrivelse af, hvilke opgaver du har arbejdet med. Det siger mere end at du har været i en virksomhed fra år X det til år Y.

Kvalifikationer

Læg kvalifikationer på og sørg for at ”endorse” eller sige god for andres kvalifikationer, så de også siger god for dine. Vær opmærksom på, at det er nemt og også for nemt at ”endorse” andre. Vær lidt nærig med at endorse eller sige god for andres kvalifikationer. Andre skal vide, at du kun skriver det du mener, så ved du at personen har den kvalifikation, er det en rigtig god idé at sige god for den, men ved du det reelt ikke, er det useriøst at sige god for den.

Anbefalinger

Det er SÅ meget nemmere at få personlige anbefalinger for tidligere arbejdsgivere og samarbejdspartnere via LinkedIn, end hvis du skal til at ringe til dem og få dem til at skrive en ”gammeldags” anbefaling. Benyt muligheden og link op med personer du tidligere har arbejdet sammen med.

Kontakter

Når du har opdateret din profil, er det tid at udvide dit netværk. LinkedIn hjælper med at komme med forslag til personer du måske kender. Brug dem og gransk din hukommelse for at komme i tanke om andre du kan søge efter. Husk dog den gode skik på LinkedIn, kun at kontakte personer der kender dig, evt. efter en reminder på, hvor de kender dig fra. Hvis du ønsker at komme i kontakt med en der ikke kender dig, så søg personen frem og se, om der er nolge i dit netværk, der kan introducere dig.

Hvis du er leder i en virksomhed er der også mange muligheder i LinkedIn’s virksomhedsprofil, men det er en sag for sig.

Første skridt er at beslutte, om du vil være med nu eller senere, for udviklingen går den vej, om vi vil det eller ej. I virksomhederne kommer vi til at arbejde sammen på nye måder, i takt med at vi kan dele vigtig viden på tværs af hierakier og landegrænser. Hvis vi skal åbne for alle de muligheder der er, må vi også være åbne overfor at se virksomhedens samarbejdsstruktur med nye briller.

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.